x تبلیغات
news

هزینه گواهینامه رانندگی برای پایه سه چقدر شده است ؟ ( آپدیت 99 )

  

هزینه گواهینامه رانندگی برای پایه سه چقدر شده است ؟ ( آپدیت 99 )

 

اگر به سن قانونی یعنی 18 سال رسیده اید و می خواهید برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنید اما شرایط و هزینه های جدید برای ثبت نام در آموزشگاه های رانندگی را نمی دانید به شما توصیه می کنم حتما تا انتها همراه ما باشید .

 

در این مقاله در ابتدا هزینه گواهینامه رانندگی پایه سوم و شرایط را بررسی می کنیم و سپس از روند و مراحل گرفتن گواهینامه و در انتها در مورد کتاب آیین نامه و نحوه امتحان آیین نامه رانندگی و آزمون شهری و عملی رانندگی به طور مفصل توضیح خواهیم داد .

شرایط ثبت نام گواهینامه رانندگی پایه 3

برای اینکه بخواهید وارد یک آموزشگاه شوید و برای گرفتن مدرک رانندگی اقدام کنید و از این مسیر به راحتی عبور کنید باید حتما از شرایط آن مطلع باشید که به شرح زیر است :

  • سن شما بالای ۱۸ سال باشد.
  • چشم پزشک سلامت چشمان شما را تایید کرده باشد.
  • گروه خونی شما مشخص و سلامت بدنی شما تایید شده باشد.
  • کلاس‌های عملی و تئوری را در یک آموزشگاه رانندگی معتبر گذرانده باشید.
  • هزینه گواهینامه را پرداخت کرده باشید.
  • در امتحان آیین نامه رانندگی قبول شوید.
  • در امتحان عملی و رانندگی در شهر قبول شوید‌.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام

وقتی برای ثبت نام به آموزشگاه رانندگی می روید این مدارک را باید در اختیار داشته باشید که به شرح زیر است :

  • اصل شناسنامه عکس‌دار همراه کپی از صفحۀ اول و صفحۀ توضیحات
  • اصل کارت ملی یا تاییدیه صادره از اداره ثبت احوال
  • هشت قطعه عکس ۴×۳ مربوط به سال جاری

 

هزینه گواهینامه چقدر می شود ؟

 

هزینه ثبت نام و گرفتن گواهینامه رانندگی به شرح زیر است :

  • هزینه کلاس تئوری: 180 هزار تومان
  • هزینه کلاس عملی: 800 هزار تومان
  • هزینه تمبر (برای واریز به حساب‌ نیروی انتظامی و شهرداری): 40 هزار تومان
  • هزینه مردودی در امتحان آیین نامه: 3 هزار تومان
  • هزینه مردودی در آزمون عملی: 10 هزار تومان
  • هزینه چشم پزشکی و آزمایش گروه خون: حدوداً 180 هزار تومان

در مجموع هزینه گواهینامه رانندگی چیزی بین 1.000.000 الی 1.400.000 هزار تومان می‌شود.

مراحل گرفتن گواهینامه

حالا که تمامی مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آموزشگاه رانندگی را در اختیار دارید باید مراحل زیر را برای رسیدن به رانندگی قانونمند طی کنید .

1 – شرکت در کلاس های آیین نامه ( تئوری )

در اولین مرحله شما پس از ثبت نام و تایید مدارکتان باید طبق زمانبندی آموزشگاه به کلاس های آیین نامه وارد شوید .

در کلاس آیین نامه رانندگی و یا همان کلاس های تئوری افسر راهنمایی و رانندگی در کلاس حاضر شده و با آموزش نکات فنی و تابلو ها عملا قوانین رانندگی را برای شما بازگو می کند . شما برای شرکت در این کلاس باید حتما کتاب آیین نامه رانندگی را همراه خود داشته باشید که معمولا آموزشگاه این کتاب را به شما می دهد .

 

2 – آموزش رانندگی ( آموزش عملی )

در این مرحله شما حتی اگر یک راننده حرفه ای هم هستید باید حتما در جلسات رانندگی شرکت کنید و رانندگی اصولی و قانونمند را به صورت کامل یاد بگیرید . در این مرحله یک مربی رسمی از طرف آموزشگاه رانندگی برای شما انتخاب می شود که بر اساس ساعت شما برنامه ریزی می گردد . شما باید حدودا 8 الی 10 جلسه رانندگی را بگذرانید تا بتوانید وارد مرحله بعد بشوید .

3 – مهمترین آزمون گواهینامه ( آزمون آیین نامه رانندگی )

امتحان آیین نامه رانندگی آزمونی به شدت سخت و تستی می باشد که متاسفانه تعداد بسیار زیادی از شرکت کنندگان در این آزمون مردود می شوند . اما برای قبولی در این امتحان نفسگیر که شامل 30 تست می شود باید حتما کتاب آیین نامه رانندگی با آن حجم به شدت زیاد و دشوارش را بخوانید .

به شما پیشنهاد می دهیم که در ابتدا حتما کتاب را به صورت کامل بخوانید و سپس نمونه سوالات آیین نامه اصلی را از سایت گواهیران دانلود کرده و به خوبی تمرین کنید . در این صورت است که شما می توانید به راحتی در این آزمون سر افراز باشید و با خیالی آسوده به مرحله بعدی وارد شوید .

 

4 – امتحان شهری و یا عملی ( آزمون رانندگی )

حالا به بخش بسیار مهم و بهتر است بگوییم آخرین مرحله از گرفتن گواهینامه رانندگی می رسیم . این مرحله که بسیار مهم است درست پس از مرحله قبولی در امتحان آیین نامه قرار گرفته است و این یعنی باید در ابتدا قوانین رانندگی را به خوبی یاد گرفته باشید و سپس برای این مرحله اقدام کنید .

در این مرحله شما به همراه دیگر شرکت کننده ها در محلی که افسر مشخص کرده است حاضر می شوید . سپس حضور و غیاب توسط افسر رانندگی انجام می شود و شما باید نوبت به نوبت برای امتحان رانندگی آماده شوید .

نکات بسیار مهم در آزمون شهری :

برای اینکه بتوانید این مرحله را هم به خوبی بگذرانید و برای گرفتن گواهینامه رانندگی آماده شوید باید حتما به نکات زیر توجه کنید :

 

  • آرامش خودتان را در تمام مراحل حفظ کنید و سعی کنید که هرگونه استرسی را از خودتان دور کنید.
  • به آیینه‌ها، وضعیت صندلی و کمربند‌ها به‌خوبی دقت کنید و پیش از حرکت همۀ این موارد را چک کنید.
  • به دستورات افسر دقت کنید تا بتوانید آن‌ها را به‌صورت صحیح انجام دهید.
  • اگر افسر از شما خواست پارک کنید، مراقب نکات مهم در هنگام پارک کردن باشید. برای مثال از پارک‌کردن جلوی پارکینگ یا در محدودۀ پارک ممنوع بپرهیزید.
  • توجه کنید که اصلاً نیازی به عجله نیست، چراکه افسر‌ها معمولاً در پی سنجیدن میزان تسلط شما زمان رانندگی هستند؛ نه سرعت‌شما.
  • از پارک دوبل‌هم اصلاً نترسید. سعی کنید که در جلسات تمرینی و آموزشی‌تان به این نوع از پارک کردن مسلط شوید تا بتوانید در روز امتحان خون‌سردی خودتان را حفظ کنید.

 

در آخر اگر سوالی برایتان به وجود آمده می توانید به سایت مرجع گواهیران مراجعه کرده و سوال خود را مطرح کنید .

امیدواریم که هر چه زود تر بتوانید راننده شوید .

 

https://www.chetor.com/217726-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D9%87-%DA%86/

 

روسیه احتمالا کاربران اینترنت استارلینک در این کشور را جریمه خواهد کرد

 

گفته می‌شود دومای روسیه در پی تصویب قانونی است تا افراد یا شرکت‌هایی که سراغ استفاده از سرویس‌ اینترنتی ماهواره‌ای غربی می‌روند جریمه شوند. 

نهاد قانون‌گذار روسیه که با نام «دوما» شناخته می‌شود، ظاهرا لایحه‌ای پیشنهاد داده است که براساس آن، افراد و شرکت‌هایی که در این کشور از سرویس‌های اینترنتی ماهواره‌ای غربی استفاده می‌کنند، جریمه می‌شوند. هدف از این لایحه‌، جلوگیری از دسترسی مردم به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اسپیس ایکس (SpaceX Starlink)، اینترنت وان وب (OneWeb) و دیگر سرویس‌های اینترنت غیر روسی است که امروزه مراحل توسعه را می‌گذرانند. 

براساس گزارش Ars Technica به ‌نقل از واحد روسی Popular Mechanics، جریمه‌ی پیشنهادی برای استفاده‌‌ی معمولی از سرویس‌های اینترنتی غربی بین ۱۰ تا ۳۰ هزار روبل (۱۳۵ تا ۴۰۵ دلار) اعلام شده است. اشخاص حقوقی که از سرویس‌های اینترنتی ماهواره‌ای غربی نظیر استارلینک استفاده کنند، موظف‌ به پرداخت جریمه‌ی بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون روبل (۶۷۵۰ تا ۱۳,۵۰۰ دلار) خواهند بود.

در مقاله‌ی Popular Mechanics که به زبان روسی نوشته شده است، گفته می‌شود اعضای دومای روسیه ادعا می‌کنند دسترسی مستقل به اینترنت‌ ماهواره‌ای غربی ممکن است باعث دور زدن سیستم اقدامات عملیاتی جست‌و‌جو شود؛ روسیه از این سیستم برای نظارت بر استفاده از اینترنت و ارتباطات موبایل بهره می‌گیرد. Ars Technica می‌نویسد روسیه سخت‌گیرانه روی رسانه‌ها و ارتباطات کنترل دارد و به‌عنوان بخشی از این سیاست، تمامی ترافیک اینترنت این کشور باید از مسیر سرویس ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارتباطی روسیه عبور کند. 

اقدامات روسیه برای جلوگیری از دسترسی ساکنین این کشور به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چندان تعجب‌برانگیز نیست. دیمیتری روگازین، رئیس حوزه‌ی فضایی روسیه، به اسپیس ایکس به‌عنوان رقیب اصلی در زمینه‌ی پروازهای فضایی می‌نگرد.

روگازین مدت‌ها است از ناسا و وزارت دفاع ایالات متحده‌ی آمریکا به‌ دلیل حمایت مالی از اسپیس ایکس از طریق قراردادهای دولتی انتقاد می‌کند. Ars Technica می‌گوید اسپیس ایکس موفق شده است قراردادهایی با دولت آمریکا بر سر فرستادن موشک به فضا امضاء کند که ارزششان به چند میلیارد دلار می‌رسد؛ اما سرویس‌ پرتاب موشک را با تخفیفی بسیار بیشتر از دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده آن در دسترس قرار می‌دهد.

روگازین  مدتی پیش مدعی شده بود استارلیک در واقع طرحی است که به نیروهای ویژه‌ی ایالات متحده امکان می‌دهد به‌صورت بی‌وقفه با یکدیگر در ارتباط باشند. 

مسدودسازی استفاده از وان وب، کمی جالب‌تر به‌ نظر می‌رسد؛ به‌ این دلیل که وان وب برای فرستادن تقریبا تمامی ماهواره‌های اولیه‌ی خود به فضا از موشک‌های روسی سایوز استفاده می‌کند. وان وب قصد دارد در سال جاری میلادی به‌‌صورت ماهانه ماهواره‌هایی از طریق پایگاه‌هایی در قزاقستان و روسیه به فضا پرتاب کند. وان وب به‌ شکل مؤثر مشغول کمک به صنعت پرتاب موشک روسیه است؛ آن هم در شرایطی که اسپیس ایکس عملکرد بسیار خوبی در این حوزه دارد. 

 

روسیه برای مقابله‌ با سرویس‌های اینترنت غربی، روی سرویس اینترنت ماهواره‌ای مشابهی با نام Sphere شناخته می‌شود کار می‌کند. در حال حاضر سؤال‌هایی درباره‌ی هزینه‌ی این پروژه مطرح شده‌اند که فعلا پاسخ واضحی برای آن‌ها وجود ندارد. گفته می‌شود فرایند پرتاب ماهواره‌های مربوط ‌به سرویس Sphere قرار است از سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

هنوز بودجه‌ی پروژه‌ی Sphere اعلام نشده است؛ اما براساس برخی گزارش‌ها، هزینه‌ی نهایی ممکن است به ۲۰ میلیارد دلار برسد که مبلغ بسیار زیادی محسوب می‌شود. بودجه‌ی سالانه‌ی Roscosmos، شرکت فضایی تحت مدیریت دیمیتری روگازین، تقریبا ۲٫۴ میلیارد دلار است

هزینه و شرایط گواهینامه رانندگی چیست ؟

 

هزینه و شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی (جدید)

اگر چند وقتی است که نیت کرده‌اید تا گواهینامه بگیرید، اما اطلاعات کاملی از شرایط آن ندارید، یا دربارۀ روند و هزینه‌ گرفتن گواهینامه سوالاتی گوشه ذهنتان جولان می‌دهد، به شما توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها و با دقت مطالعه کنید.

در این مقاله، اول به شما می‌گوییم که برای گرفتن گواهینامه پایه سه باید چه شرایطی را داشته باشید؛ بعد به سراغ بررسی هزینه‌های گرفتن گواهینامه می‌رویم. به‌علاوه در ادامه با شما دربارۀ نحوه دانلود نمونه سوالات آیین نامه هم مفصل صحبت می‌کنیم که می توانید به راحتی با تمرین و خواندن کتاب آیین نامه رانندگی به راحتی در امتحان سخت آیین نامه قبول شوید .

شرایط گرفتن گواهینامه

برای اینکه بتوانید با خیال راحت پشت فرمان بنشینید و در کمال آرامش رانندگی کنید، اول نیاز است تا گواهینامه داشته باشید. برای گرفتن گواهینامه هم باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • سن شما بالای ۱۸ سال باشد.
  • چشم پزشک سلامت چشمان شما را تایید کرده باشد.
  • گروه خونی شما مشخص و سلامت بدنی شما تایید شده باشد.
  • کلاس‌های عملی و تئوری را در یک آموزشگاه رانندگی معتبر گذرانده باشید.
  • هزینه گواهینامه را پرداخت کرده باشید.
  • در امتحان آیین نامه رانندگی قبول شوید.
  • در امتحان عملی و رانندگی در شهر قبول شوید‌.

مدارک گرفتن گواهینامه

زمانی که برای گرفتن گواهینامه به آموزشگاه موردنظرتان مراجعه می‌کنید، مدارک زیر حتماً همراه‌تان باشد:

  • اصل شناسنامه عکس‌دار همراه کپی از صفحۀ اول و صفحۀ توضیحات
  • اصل کارت ملی یا تاییدیه صادره از اداره ثبت احوال
  • هشت قطعه عکس ۴×۳ مربوط به سال جاری

 

هزینه گرفتن گواهینامه

خب رسیدیم به اصل مطلب. هزینه گرفتن گواهینامه از ابتدا تا انتهای کار به‌صورت زیر است:

  • هزینه کلاس تئوری: 180 هزار تومان
  • هزینه کلاس عملی: 800 هزار تومان
  • هزینه تمبر (برای واریز به حساب‌ نیروی انتظامی و شهرداری): 40 هزار تومان
  • هزینه مردودی در امتحان آیین نامه: 3 هزار تومان
  • هزینه مردودی در آزمون عملی: 10 هزار تومان
  • هزینه چشم پزشکی و آزمایش گروه خون: حدوداً 180 هزار تومان

در مجموع هزینه گواهینامه رانندگی چیزی بین 1.000.000 الی 1.400.000 هزار تومان می‌شود.

مراحل گرفتن گواهینامه

اگر شرایط اولیه را برای گواهینامه گرفتن دارید، وقت آن رسیده که با طی کردن مراحل زیر به گواهینامه خودتان برسید.

مرحله‌ اول: شرکت در کلاس‌های تئوری

به یک موسسه‌ آموزش رانندگی معتبر بروید تا در کلاس‌های تئوری و یادگیری مباحث فنی دربارۀ رانندگی و خودرو شرکت کنید. مباحثی که در کلاس‌های نظری ارائه می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • قوانین و مقررات رانندگی در ایران
  • مباحث فنی خودرو ( مکانیک و نحوۀ کار هر بخش از خودرو)
  • شناخت تابلو‌ها و علائم رانندگی
  • و...

پس از گذراندن این جلسات که معمولاً در ۶ جلسۀ یک ساعت و نیمه ارائه می‌شود به مرحلۀ دوم می‌رسید.

مرحله‌ دوم: شرکت در کلاس‌های عملی

پس از آشنایی کلی با رانندگی و قبول شدن در آزمون تئوری مقدماتی که توسط آموزشگاه برگزار می‌شود، نوبت می‌رسد به شرکت در کلاس‌های عملی. این کلاس‌ها بین 10 تا 12 جلسه برگزار می‌شوند. شما با هر سطح از دانش رانندگی که باشید، در پشت فرمان یک اتومبیل واقعی می‌نشینید و به کمک یک مربی توانا، به تمرین و یادگیری رانندگی می‌پردازید.

 

مرحله سوم: آزمون مهم و تاثیرگذار آیین نامه

این آزمون به‌صورت تستی برگزار می‌شود. منبع این آزمون یک کتاب است؛ کتاب آیین نامه‌ رانندگی. کتابی پرحجم و پر از علائم و تابلوهایی که شما باید آن‌ها را بارها بخوانید تا بتوانید امتحان آیین‌نامه‌ را پاس کنید.

برای دانلود رایگان کتاب آیین نامه رانندگی می‌توانید یک سری به سایت گواهیران بزنید تا بتوانید از این مرحله هم خیلی راحت عبور کنید.

شاید کمی ناامیدکننده به نظر برسد، اما بهتر است بدانید که متاسفانه درصد بالایی از شرکت‌کنند‌گان در آزمون تئوری آیین نامه برای بار اول مردود می‌شوند. از این رو ما گزینۀ دیگری را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به‌صورت قطعی جزو پذیرفتگان آزمون آیین نامه باشید.

دانلود نمونه سوالات آیین نامه رانندگی از سایت گواهیران :

در سایت گواهیران، هر ماه نمونه سوالات جدیدی از آیین نامه رونمایی می‌شود که می‌توانید مجموعۀ این سوالات را دانلود کنید و با تسلط کامل در جلسه امتحان آیین نامه رانندگی حاضر شوید.

درواقع با دانلود نمونه سوالات تمرینی آیین‌ نامه از گواهیران شما بدون هیچ نگرانی‌‌ می‌توانید مرحله آزمون آیین‌ نامه را که یکی از مهم‌ترین شرایط گواهینامه است، پشت سر بگذارید.

مرحله چهارم: آزمون عملی در رانندگی

پس از اینکه تمام کلاس‌های عملی را به همراه چند کلاس تمرینی گذراندید و در امتحان عملی مقدماتی که آموزشگاه از شما می‌گیرد، قبول شدید؛ می‌توانید برای شرکت در آزمون عملی واقعی کاندید شوید. آزمون به این صورت برگزار می‌شود که شما به همراه یک افسر راهنمایی و رانندگی سوار اتومبیل می‌شوید و ایشان از شما می‌خواهد که رانندگی کنید تا سطح تسلط و آمادگی شما را بسنجد.

 

نکات مهم در هنگام آزمون عملی رانندگی

توجه به نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا به‌آسانی در آزمون عملی رانندگی قبول شوید.

  • آرامش خودتان را در تمام مراحل حفظ کنید و سعی کنید که هرگونه استرسی را از خودتان دور کنید.
  • به آیینه‌ها، وضعیت صندلی و کمربند‌ها به‌خوبی دقت کنید و پیش از حرکت همۀ این موارد را چک کنید.
  • به دستورات افسر دقت کنید تا بتوانید آن‌ها را به‌صورت صحیح انجام دهید.
  • اگر افسر از شما خواست پارک کنید، مراقب نکات مهم در هنگام پارک کردن باشید. برای مثال از پارک‌ کردن جلوی پارکینگ یا در محدودۀ پارک ممنوع بپرهیزید.
  • توجه کنید که اصلاً نیازی به عجله نیست، چراکه افسر‌ها معمولاً در پی سنجیدن میزان تسلط شما زمان رانندگی هستند؛ نه سرعت‌ شما.
  • از پارک دوبل‌ هم اصلاً نترسید. سعی کنید که در جلسات تمرینی و آموزشی‌تان به این نوع از پارک کردن مسلط شوید تا بتوانید در روز امتحان خون‌سردی خودتان را حفظ کنید.

 

سخن پایانی

در آخر لازم است این نکته را مجدداً بگوییم که اگر هنوز سوالی گوشه ذهنتان وجود دارد، حتماً به وب سایت گواهیرانسر بزنید تا هر اطلاعاتی را که در مورد گرفتن گواهینامه یا سوالات امتحان آیین نامه نیاز دارید؛ بدست بیاورید. امیدواریم که در آزمون عملی و تئوری پیش رویتان موفق باشید و هرچه زودتر راننده شوید:)

 

 

 

گفتگو|مشکل مسکن دهک ۱، ۲ و ۳ در تمام کشور حاد شده، در کلان‌شهرها حادتر/ راه‌حل مسکن استیجاری است/ حا

 

گفتگو|مشکل مسکن دهک ۱، ۲ و ۳ در تمام کشور حاد شده، در کلان‌شهرها حادتر/ راه‌حل مسکن استیجاری است/ حاشیه‌نشینی بسیار حاد در زاهدان و چابهار

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکل مسکن دهک ۱، ۲ و ۳ در تمام کشور حاد شده است، در کلان‌شهرها حادتر، گفت: حتی مسکن مهر هم مشکل دهک‌های کم‌درآمد را حل نکرد، راه‌حل مسکن استیجاری است، چون اینها حتی کمترین آورده اولیه را هم ندارند که بدهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تأمین مسکن مناسب برای ایرانی‌ها وظیفه دولت‌هاست. اصل 31 قانون اساسی می‌گوید: «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به‌خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند

طی چهل و چند سال اخیر دولت‌های مختلف بر اساس همین اصل برنامه‌هایی را اجرایی کرده‌اند که البته برخی از اینها توفیق چندانی نداشته و فقط اسمی از آنها باقی مانده است. اوایل دهه هفتاد و دولت دوم سازندگی، عباس آخوندی وزیر وقت مسکن و شهرسازی طرح پاک (پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی) را اجرا کرد، طرحی که با توقف واگذاری زمین به مردم کلید خورد اما نافرجام به پایان رسید. در همان دوران طرح مسکن آزاد و مسکن اجتماعی نیز توسط وزیر مستعفی دولت روحانی مطرح شد اما در نهایت برنامه‌های مسکنی آخوندی رهاوردی جز افزایش قیمت مسکن برای کشور به‌همراه نداشت، چراکه از همان زمان مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شد.

بیشتر بخوانید

  • ساخت سالانه 50هزار «مسکن اجتماعی» برای 16درصد مردم/ بقیه مردم با پس‌انداز «مسکن حمایتی» بخرند

اواسط دهه هشتاد، دولت طرح مسکن مهر را برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه اجرا کرد. در قالب این طرح حدود 2.3 میلیون واحد مسکن در سراسر کشور ساخته شد. این طرح بسیاری از خانوارهای ایرانی را صاحب خانه کرد و تأثیری قابل‌توجه در کنترل قیمت‌ مسکن داشت ولی از سال 92 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و نشستن دوباره آخوندی بر صندلی وزارت، تکمیل پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر از اولویت دولت خارج شد. در این دوره نیز وزیر سابق راه و شهرسازی به‌جای اجرای برنامه‌هایی در جهت رونق تولید، تحریک تقاضا در بازار مسکن را در دستور کار قرار داد، به این ترتیب با افزایش چندین باره وام خرید مسکن و به حاشیه رفتن ساخت‌وسازها، قیمت مسکن به‌شدت افزایش یافت، به‌طوری که در زمان حضور آخوندی در وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت مسکن حدود 170 درصد افزایش یافت.

به گزارش تسنیم، طی 7 سال اخیر دولت نتوانسته است برنامه مشخصی را برای ساماندهی نیازهای بازار مسکن اجرایی کند. این مسئله باعث شده است اکنون با کمبود حدود 5 میلیون واحد مسکن در کشور مواجه باشیم. گرچه وزارت راه و شهرسازی طی دو سال اخیر طرح ملی مسکن را اجرایی کرده است اما ساخت و تحویل 400 هزار مسکن نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای روزافزون جامعه باشد. برای بررسی تحولات مسکن،‌ ضرورت‌های کنونی بخش مسکن،‌ اقدامات مؤثر در این حوزه و... با معاون وزیر راه و شهرسازی به گفت‌وگو نشستیم. حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این گفت‌وگو به تشریح برنامه‌های دولت برای ساماندهی بازار مسکن، حاشیه‌نشینی و توانمندسازی برخی اقشار برای ورود به بازار مسکن پرداخت.

 

*دولت مسئول تأمین مسکن ملکی برای مردم حتی کم‌درآمدها نیست

تسنیم: در بخش عرضه مسکن عوامل متعددی از جمله زمین، مصالح ساختمانی، تامین مالی و... موثر است. در حال حاضر نقدینگی کشور آنقدر زیاد شده که به یک معضل تبدیل شده و به نظر می‌رسد مسکن بازار مناسبی برای جذب این نقدینگی باشد. در حوزه نهاده‌های ساختمانی نیز به اندازه کافی و بالاتر از نیاز در کشور تولید داریم. زمین هم در کشور کم نداریم حتی در کلان شهرها که در اختیار دولت و دستگاه های دیگر است. پس چرا با وجود این که تقاضای بالا هم داریم و در جانب عرضه هم کمبودی نداریم، ساخت حداقل 1 میلیون مسکن در سال عملیاتی نمی شود و در واقع مانع تولید انبوه مسکن چیست؟

طاهرخانی:بازار مسکن هم به عنوان یکی از بازارهای اقتصادی در کل تابعی از شرایط اقتصادی کلان کشور است یعنی در مجموع شدت و ضعف دارد، رکود و رونق در برخی بازارهای اقتصادی به سیستم بیرونی بستگی داشته است. در دوره‌های خاصی ممکن است رکود ناشی از عوامل بیرونی در آن اتفاق بیفتد اما در بازار‌مسکن کمتر است چرا که عوامل تعیین کننده، داخلی است ولی شرایط کلان اقتصادی در وضعیت مسکن بی تاثیر نیست.

اگر مقداری سرمایه‌گذاری با تردید و رکود مواجه شود و شرایط اقتصادی به سمت ناپایداری حرکت کند، در این صورت سرمایه‌ها به سمت بازارهای زودبازده حرکت خواهند کرد. این مسئله برای خانواده‌هایی که وارد بازار می شود بسیار مهم است. از این رو سرمایه‌گذاری عموماً به سمت بازارهای زودبازده و زود نقدشونده حرکت می‌کند. این یک بحث کلان است و بحث مهم دیگر این است که در بازار تقاضا وجود دارد ولی باید بین تقاضای موثر و غیر موثر تفکیک قائل شویم.

تامین مسکن به عنوان مهمترین دارایی خانواده تابعی از توان و قدرت خرید خانوار است به عبارت دیگر قاعدتاً وقتی خانوار نتواند تامین مالی مربوط به ساخت مسکن را انجام دهد با مشکل بزرگی مواجه می‌شود از این رو نیازمند مداخله دولت است. وقتی وارد این فاز می شویم موضوع توان مالی کلان دولت است که تا چه حد می تواند به این موضوع ورود پیدا کند.

در دنیا شهرداری‌ها مسئول تأمین مسکن کم‌درآمدها هستند

تسنیم: بر اساس قانون اساسی دولت موظف به تأمین مسکن کم‌درآمدها است.

طاهرخانی: دولت‌ها در تأمین مسکن اقشار بالادست اجتماع مسئولیتی ندارد، اساسا در هیچ کجای دنیا نیز برای اقشاری که توان خرید مسکن دارند، برنامه حمایتی اجرا نشده است. برای اقشار متوسط به بالا هم همین وضعیت برقرار است. اما برای اقشار متوسط به پایین اصلی‌ترین مأموریت و وظیفه دولت است که دسترسی این قشر را به مسکن فراهم کنم.

من از واژه دسترسی استفاده می‌کنم چرا که بعضاً اشتباهی وجود دارد و می‌گویند دولتها مسئول تامین مسکن مناسب برای شهروندان هستند. دولت مسئول تامین مسکن ملکی نیست و این دو متفاوت است، دولت باید بر اساس قانون اساسی یک سر پناه برای مردم فراهم کند الزاماً نباید این سرپناه ملکی باشد.

بخشی از اقشار کم‌درآمد اجتماع در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امکان تأمین سرپناه مناسب را برای خود ندارند به همین دلیل دولت ها و بخش عمومی وارد این بخش می‌شوند. به همین دلیل بود که شهرداری ها بزرگترین عرضه کننده مساکن حمایتی در سایر کشورها هستند البته با تأمین مالی دولت ها و بعضا تامین مالی شهرداریها. مسئله‌ای که در تامین نظام تامین مالی کشور باید به آن توجه شود، در این راستا بایستی برنامه‌ای تحت عنوان مسکن کم‌درآمدها در کشور اجر شود تا مسکن کم‌درآمدها تامین شود.

 

مسکن مهر اقشار ضعیف دهک 1، 2 و 3 را خانه‌دار نکرد/ باید به‌سمت ساخت مسکن استیجاری رفت

تسنیم: مانند طرح مسکن مهر؟

طاهرخانی:مسکن مهر عموماً اقشار هدف خود را یعنی دهک های یک، دو و سه را خانه دار نکرد. این اقشار قاعدتا باید آورده اولیه را می آوردند و قدرت پرداخت اقساط را می‌داشتند که نداشتند. ضمن اینکه باید دارای آگاهی و شناخت برای ورود به این فرایند بودند که عملا چنین نبود.در کشور اقشاری داریم که سیستم را نمی شناسند و اطلاعات آن به دست آنها نمی‌رسد. در طرح مسکن مهر بخشی از این اقشار وارد و بلافاصله خارج شدند و الان صاحب مسکن نیستند. به عبارت دیگر وارد سیستم مسکن مهر شدند و دیدند که نمی‌توانند آورده را تامین کند و امتیاز مسکن مهر را رسمی یا غیررسمی واگذار کردند.

مسکن مهر فراتر از قدرت خرید دهکهای یک، دو و سه بود. به همین دلیل دولت و مجلس باید یک باکس تعریف کنند فقط هم زمین نیست، بحث زمین را می‌توان حل کرد. مسکن مهر از نظر نرخ تسهیلات بسیار خوب بود که یک کمک قابل توجه به متقاضیان بود بخشی از اقشار کم درآمد را به این سمت کشاند.

اما ما باید امکانی را فراهم کنیم تا مسکن استیجاری در کشور ساخته شود، بدون اینکه پولی از افراد دریافت شود. افرادی که توان تامین مسکن در کوتاه مدت و میان مدت را ندارند و برخی هم که در کوتاه مدت، مثلاً زوج‌های جوانی که ازدواج می‌کنند اینها نمی‌توانند از طریق بازار اجاره یا خرید نیاز خود را تامین کنند چون با درآمدهای آنها تناسب ندارد. در مسکن استیجاری می‌گوییم کسی 2، سه سال ساکن می شود تا بتواند پس از این مدت وارد بازار شده و نیاز خود را از طریق اجاره تامین کند. این برنامه نیازمند زمین، تامین مالی، سازماندهی و ساختارسازی است.

یکی از مواردی که باید به آن توجه شود نگهداری از خانه‌های استیجاری است. این مسائل را باید حل کرد البته این بدان معنا نیست که باید همه کارها متمرکز باشد بعضی ها می گویند این حرف ها که گفته می شود می گویند دنبال تمرکز هستند اما لزوما به این معنا نیست که مساکن کنار هم باشند. این واحدها را می‌توان در قالب مدل‌های مختلف در پروژه های متعدد پخش کرد.

به‌عنوان مثال بنده دیده ام که برخی پروژه‌ها در شهر هامبورگ در بلوکی 4 تا 5 واحد استیجاری با متراژ کمتری ساخته می‌شود اما ساختار و بنا هیچ فرقی با سایر واحدها ندارد. در واقع باید واحدهایی با متراژ 40 تا 50 متر در دستور کار مسکن حمایتی قرار گیرد.

مشکل مسکن دهک 1، 2 و 3 در تمام کشور حاد شده است، در کلان‌شهرها حادتر

تسنیم: آیا ارزیابی دارید که در چه جاهایی و به چه میزانی باید مسکن حمایتی استیجاری ساخته شود؟

طاهرخانی: ارزیابی دقیقی در این زمینه نداریم. مشکل مسکن اقشار یک، دو  و سه در تمام کشور حاد است، در کلانشهرها حادتر.

تسنیم: یکی از واقعیت‌های کنونی کشور این است که در برخی از شهرها اقشار کم‌درآمد به حاشیه شهر رانده شده‌اند یعنی مسکن دارند اما بدمسکن هستند.

طاهرخانی: دسترسی این اقشار به بازار رسمی مسکن محدود شده و اینها نمی‌توانند وارد بازار رسمی کشور شوند و سرپناه خود را تامین کنند. یعنی نه قدرت اجاره یک واحد مسکونی را دارند و نه قدرت خرید. اینها به حاشیه رانده می‌شوند و می‌روند آلونک 20 متری می‌سازند. این اقشار قابل حذف نیستند و واقعیت‌های اجتماعی هستند. در همه جای دنیا هم وجود دارند و فقط منحصر به ایران نیست.

تسنیم: چه راهکارهایی برای حل مشکل مسکن این اقشار وجود دارد؟

طاهرخانی: مابایستی هم در نظام برنامه‌ریزی و هم تامین مالی برای کم درآمدها فکر می‌کنیم اینها باید رسماً وارد این سیستم شوند. در این صورت به تدریج مسئله حل می شود. از سوی دیگر در کنار حمایت از اقشار متوسط کشور در حوزه مسکن در قالب تسهیلات مسکن برخی جاها لازم است در قالب ساخت مسکن و تحویل آن دولت ورود پیدا کند.

الان مسئله اصلی که گرفتاری اصلی است این اقشار اجتماعی هستند که به نظر می‌رسد باید هم تمرکز رسانه و هم تمرکز دولت و مجلس به این سمت برود. قاعدتاً باید به این مانند درمان گاه کنیم درمان هم در کشور سوبسید دارد مسکن این اقشار نیز باید به گونه‌ای باشد تا از محل سوبسیدها تامین شود. اگر بازار را رها کنیم با این امکانات که در وزارت مسکن است نمی‌تواند به این قشر پاسخگو باشد، اینها مشکل پیدا می‌کنند و قاعدتاً بخشی از اینها در قالب حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی خود را نشان می‌دهد.

 

*واگذاری زمین رایگان برای ساخت مسکن استیجاری

تسنیم: آیا دولت باید از محل منابع خود این کار را انجام دهد؟

طاهرخانی: در شرکت عمران شهرهای جدید ایران آمدیم و گفتیم می‌توانیم یکسری مدل‌ها را اجرایی کنیم اما نمی‌توانیم گسترده وارد این موضوع شویم. مثلاً مباحثی مطرح شد که زمین را به صورت رایگان واگذار کنیم و از ظرفیت خیرین مسکن ساز در این زمینه استفاده کنیم و رقمی را بابت هزینه زمین به این سازندگان تحمیل نکنیم. به  آنها اعلام کردیم بایستی مسکن تولید شده 12 تا 15 سال در قالب این سیستم به بازار عرضه شود الان هم در حال انجام یکسری کارها هستیم تا بتوانیم با همکاری خیرین مسکن ساز و بنیاد مسکن برنامه‌هایی را اجرایی کنیم.

ما می‌گوییم به لحاظ تولید مسکن با تقاضاهای مختلف و هزینه‌های متفاوت می توان با به کارگیری ظرفیت بخش خصوصی یعنی سازندگان و انبوه‌سازان به سمت استفاده از افزایش ظرفیت تولید مسکن حرکت کنیم. بحثی که دهک یک، دو و سه (کم‌درآمدها) دارند این است که تمایلی به دور شدن از بازار اصلی کار ندارند. تمایل آن‌ها این است که در شهر باشند و به همین دلیل در بافت‌های فرسوده تجمع می‌کنند یعنی در نزدیکترین نقطه به کلانشهرها ساکن می شوند.  چرا که هزینه حمل و نقل برای آنها نیز بسیار اهمیت دارد.

*اگر دولت دغدغه مسکن فقرا را دارد، باید به این حوزه وارد شود

در شهرهای جدید مدل هایی را برای این اقشار در دستور کار داریم، اما کلیت آن نیازمند یک برنامه جامع است. واقعیت آن است که سیاستهای کلی این موضوع را هیچگاه نداشتیم و باید آن را وارد نظام برنامه‌ریزی و تامین مالی مسکن کنیم اگر واقعاً دغدغه فقرا را داریم موضوع تامین مسکن اینها مهم است باید به این حوزه ورود پیدا کنیم.

یکی از مسئولیت‌های دولت این است وقتی که بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند ابزارها تشویقی و مشوق‌هایی را فراهم کند تا این اتفاق بیفتد، همزمان به اندازه خودش وارد این کار شود. از سوی دیگر یکی از موارد ورود این است که بازار به هر دلیل شکست خورده به واسطه سوداگری یا هر چیزی دیگری. در این صورت عرضه لازم مسکن صورت نمی‌گیرد و ضرورت دارد برنامه‌هایی اجرایی شود.

به همین دلیل است که وزارت راه و شهرسازی طرح ملی مسکن را آغاز کرد که با دقت و سرعت پیگیری می شود تا بتوانیم عرضه مناسبی از مسکن را به بازار داشته باشیم. تسهیلات این طرح تا حدودی که امکان پذیر است ارائه می شود. وزارت راه و شهرسازی به جز برنامه طرح ملی مسکن برنامه ساخت مسکن مشارکتی را دارد. در این طرح سازندگان و انبوه سازان مشارکت می‌کنند و ساخت مسکن را به عهده می گیرند. این برنامه برای اقشار تقریباً توانمند است تا بتوانند صاحب مسکن مناسب با درآمد خود شوند.

 

حاشیه‌نشینی در زاهدان و چابهار بسیار حاد شده است

از سوی دیگر وزارت راه با اعتبارات محدودی که دارد مسکن محرومان را دنبال می‌کند.در این راستا برنامه‌ای بین وزارت راه، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن برای خانه دار کردن خانوارهای دارای دو معلول بیشتر داشته‌ایم که توفیق خوبی هم به دست آورده است.برای این اقشار مسکن مهر تخصیص یافته است، آورده مورد نیاز نیز توسط بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی تامین شده است.

در این راستا برنامه‌های خوبی هم در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش هایی از کرمان توسط بنیاد مسکن اجرا شده است. در حوزه حاشیه نشینی نیز دو منطقه در کشور داریم که مسئله آنها بسیار حاد است؛ زاهدان و چابهار. سیاست‌های این است که حاشیه‌نشین‌ها را تشویق کنیم تا وضعیت خود را ارتقا دهند.حاشیه نشینی زاهدان در سطح وسیعی است هفته گذشته سفری به چابهار داشتیم که در آنجا شهر جدید تیس را برای اقشار متوسط راه اندازی کنیم. شرکت بازآفرینی شهری ایران بحث ساماندهی حاشیه نشینی چابهار را در دستور کار دارد و ما در شهر تیس نیز بحث جانمایی اقشار متوسط را در دستور کار داریم. به عنوان مثال در طرح اقدام ملی 3000 نفر تاکنون ثبت نام کرده و آورده خود را واریز کردند به دنبال آن هستیم که با 300 تا 400 میلیون تومان اینها را خانه دار کنیم. اکنون این افراد در بازار مسکن باید 3 میلیارد تومان برای تامین مسکن داشته باشند -با توجه به گران‌قیمت بودن مسکن در منطقه آزاد چابهار- که عملاً توان تأمین آن را ندارند و حداقل اقشار متوسط را پوشش دهیم.

ساخت 15هزار مسکن برای کارکنان دستگاه‌های خاص در شهرهای جدید

تسنیم: به‌عبارتی وزارت راه طی چند سال اخیر به‌دنبال جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی بوده است.

طاهرخانی: بله. با این اقدامات از گسترش های آتی حاشیه‌نشین جلوگیری می شود. طرح ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی شامل وجود سه‌گانه نوسازی بافت فرسوده، حاشیه اقشار متوسط و طرح‌های مشارکتی است. همچنین مسکن اقشار خاص نیروهای نظامی و انتظامی و مجموعه مربوط به آموزش و پرورش  یکی از اهداف وزارت راه است. این نهادها و ارگان‌ها در طول دوران اصلی ترین تامین کننده مسکن پرسنل بودند و فشار بازار مسکن را می گرفتند و خوشبختانه ظرفیت ها ساخت و ساز خوبی دارند.

تسنیم: زمین مورد نیاز ساخت مسکن پرسنل را در اختیار دارند؟

طاهرخانی:زمین‌های در اختیار این ارگان ها محدود است و ذخیره آن کاهش یافته است. وزارت راه و شهرسازی در قالب کاربری مسکونی به این ارگان‌ها کمک می کند. در شهرهای جدید توافق‌نامه‌ای شامل 15 هزار واحد برای این دستگاه‌ها داریم که ساخت 12 هزار واحد آن آغاز شده است. تلاش کردیم در طرح ملی مسکن از تمام ظرفیت ها برای ساخت مسکن استفاده کنیم در این بخش سازنده های خوبی داریم که کارهای خوبی را انجام داده و توان مالی و ماشین آلات خوبی دارند

در حوزه آموزش و پرورش نیز مطابق معیار هایی که دارند علاوه بر وام و تسهیلات بانک مسکن از بانک ملی نیز تسهیلات جدیدی را دریافت کردند تا یک کارمند آموزش و پرورش بتواند آورده اولیه را تامین کند، یک سری اراضی را نیز به اینها تخصیص یافته است و یکی از برنامه‌های ما این بود تا به مراکز اصلی نیاز مسکن جامعه مراجعه کرده تا با استفاده از توان آنها مسکن را حل کنیم.

مشکل مسکن فقط کمبود ساخت نیست، مسکن‌های ساخته‌شده وارد بازار نمی‌شود

تسنیم: مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را برای تولید و جهش مسکن دارد که سالانه یک میلیون واحد تولید شود، به لحاظ آماری از چیزی که مدنظر دولت است بالاتر است ارزیابی شما از این طرح چیست؟

طاهرخانی:دولت نباید به جز مسکن اقشار کم درآمد و ضعیف درگیر تولید مسکن شود. دولت باید سعی کند جاهایی که اشکال وجود دارد سیستم بخش خصوصی را به کار بگیرد. بازار مسکن نیز باید تنظیم شود، معتقدم مشکل بخشی از بازار مسکن وجود سوداگری است همین که مسکن را می سازد و عرضه نمی کند برای اجاره و فروش این بیانگر وجود یک اشکال در بازار مسکن است که بخشی از آن با مالیات بر خانه‌های خالی حذف شده است.

اما ابزارهای دیگری نیز در دنیا وجود دارد که آزمایش شده و کارایی خود را نشان داده‌اند. مهم ترین ابزار برای شناسایی خانه‌های خالی مالیات سالانه املاک است. در کشورهای دیگر تراکم ندارند که آن را بفروشند و شهر را با هزینه شارژ شهری اداره می‌کنند. اصلی‌ترین بهره‌بردار شهر ساختمان ها هستند ، در کشورهای دیگر درصدی از عوارض سالانه را از مردم می گیرد ما هم در ایران را داریم اما رقم آنقدر پایین است که اثری در بازار ندارد.

*صاحب مسکن باید سالانه هزینه مالکیت بپردازد

در بسیاری از کشورها از جمله آلمان، آمریکا و کانادا مالک نمی تواند خانه خود را خالی نگه دارد کسی که در این کشورها خانه دارد باید سالانه هزینه شهری بدهد و نگه‌دار خانه برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. اما در کشورمان هیچ هزینه ای به مالک تحمیل نمی‌شود. خوشبختانه به تازگی مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شده که البته شناسایی آن دشواری های زیادی دارد. واقعیت آن است که باید اتفاقات در بازار مسکن را منطقی کنیم. به عنوان مثال فردی در الهیه یک واحد 500 متری دارد که باید سالانه مبلغ قابل توجهی را به عنوان هزینه اداره شهر پرداخت کند در این صورت مالک ناگزیر به عرضه واحد خود در بازار می‌شود. علاوه بر اینکه باید عرضه مسکن داشته باشیم، متاسفانه ناکارآمدی هایی را در بازار مسکن داریم که باید آنها را پیدا کنیم. همچنین در عوارض گذاری پروانه ساختمانی باید به شدت واحدهای بزرگ خارج از الگوی مصرف را تنبیه کنیم این یک ابزار در اختیار دولت است.

پروژه جدید آمریکایی ـ صهیونیستی برای غارت ثروت دریایی لبنان با ابزار امارات

 

پروژه جدید آمریکایی ـ صهیونیستی برای غارت ثروت دریایی لبنان با ابزار امارات

مشاور سابق رئیس‌جمهور جدید آمریکا در تلاش است با واردکردن امارات به پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی، مسیر این پرونده را به سمت و سوی دیگری بکشاند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار همزمان با انتخاب «جو بایدن» به‌عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا «آموس هاچسن» مشاور سابق وی در زمینه انرژی بین‌المللی ایده خود را برای حل مناقشات در مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی مطرح و شرکت ملی نفت ابوظبی را برای انجام این مأموریت معرفی کرد.

 

کمتر از یک ماه قبل هاچسن در توییتی درباره پیوستن امارات به مجمع گاز شرق مدیترانه به‌عنوان عضو ناظر اظهار داشت: من فکر می‌کنم شرکت ملی نفت ابوظبی می‌تواند نقش اساسی در حل مناقشات دریایی میان لبنان و اسرائیل داشته باشد.

بنابراین آموس هاچسن از طریق این توئیت به‌شکل غیررسمی به پرونده‌ای که در سال 2008 آن را رها کرده بود و «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا آن را به‌عهده گرفته بود برگشت اما هرگونه تفسیر منطقی و عملی از سخن یک مقام آمریکایی آن هم مسئولی مانند هاچسن نمی‌تواند خارج از متن تحولات فعلی منطقه و جهان باشد؛ به‌ویژه عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی و انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهور ایالات متحده که آموس هاچسن قبلاً به‌عنوان مشاور وی در زمینه انرژی بین‌المللی فعالیت می‌کرد.

اما در لبنان بدون در نظر گرفتن پیشنهاد هاچسن، آن‌گونه که مسئولان لبنانی اعلام کردند نمی‌توان پرونده مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را از سر گرفت. این مسئول آمریکایی پیشنهاد کرده است منطقه مورد مناقشه میان لبنان و رژیم صهیونیستی به همان شکل قبلی باقی بماند و یک شرکت متخصص در زمینه استخراج نفت و گاز در آن فعالیت کند؛ مشروط به اینکه سودی نصیب آن شود و پس از همه این اتفاقات این منطقه میان لبنان و اسرائیل تحت نظارت آمریکا تقسیم شود.

این طرحی است که در سال 2017 «رکس تیلرسون» وزیر خارجه وقت ایالات متحده آن را مطرح کرد و توسط لبنانی‌ها رد شد، علت اینکه لبنان چنین طرحی را نپذیرفت به دو دلیل برمی‌گردد: اولین مورد مربوط به امتناع این کشور از هرگونه همکاری با دشمن صهیونیستی است و مورد دوم به مسائل فنی برمی‌گردد به این صورت که قبل از مشخص شدن دقیق مرزها نمی‌توان درباره چگونگی تقسیم سود تصمیم گرفت.

بیشتر بخوانید

  • لبنان| تلاش حریری برای دورزدن رئیس‌جمهور/ اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی
  • لبنان|دو گزینه پیشِ‌روی حریری برای ماندن در دولت/ چشم‌انداز کور تشکیل کابینه تا 6 ماه آینده
  • حزب‌الله لبنان اقدام آمریکا علیه انصارالله یمن را محکوم کرد

همچنین هاچسن به فعالیت در شرکت‌های انرژی برای ورود به بازارهای جدید و توسعه آنها مشهور است. وی پیشنهادهای قبلی خود را هرچند غیررسمی در زمانی که مذاکرات میان لبنان و دشمن اسرائیلی پیچیده شده بود مجدداً مطرح و اعلام کرد، در صورتی که لبنان از سقف مطالبات خود در دسترسی به 2 هزار و 290 کیلومتر در مرزهای دریایی عقب‌نشینی نکند این مذاکرات متوقف خواهد شد.

کسانی که هاچسن را می‌شناسند معتقدند وی متقاعد شده است که هیچ راه‌حل سیاسی برای این مسئله وجود ندارد و تنها راه‌حل تقسیم سودهایی که در منطقه مورد مناقشه در مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی به دست می‌آید از خلال یک شرکتی که این منطقه را مدیریت کند ممکن می‌شود، این موضوع به‌طور کلی بیانگر یک چیز است: جاه‌طلبی‌های فراوان در بلوک‌های جنوبی که غنی از گاز هستند و علاوه بر رژیم صهیونیستی طرف‌های زیاد دیگری نیز وجود دارند که برای سرمایه‌گذاری در آن و ربودن منابع گازی این منطقه تلاش می‌کنند،
همچنین ممکن است دلایل شخصی پشت این پیشنهاد هاچسن پس از انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا وجود داشته باشد به‌ویژه اینکه اطلاعات نشان می‌دهد روند پرونده ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بعد از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا متفاوت خواهد بود.

پروژه جدید برای غارت ثروت دریایی لبنان

در اینجا این سؤال مهمی که مطرح می‌شود آن است که چرا هاچسن شرکت ملی نفت ابوظبی را برای انجام چنین مأموریتی انتخاب کرده است و این کار همزمان با عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی و ورود ابوظبی به مجمع گاز شرق مدیترانه صورت گرفته است. کارشناسان در این زمینه معتقدند امارات متحده عربی در تلاش است در این منطقه جایگاهی در زمینه گاز و نفت در برابر عربستان سعودی و قطر پیدا کند و همچنین ورود به مناقشات مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی می‌تواند یک نقطه قوت برای ابوظبی در عادی‌سازی روابط با تل‌آویو باشد.

به‌گفته تحلیلگران روشن است که قرار نیست امارات واقعاً در این میان نقش یک ناظر را داشته باشد و به‌ویژه رژیم صهیونیستی ترجیح می‌دهد شرکت نفت امارات متحده عربی قبل از هر طرف دیگری این منطقه را تصرف کند.

این پروژه مطمئناً به‌دلیل پیچیدگی‌های ژئوپولیتیکی و موقعیت لبنان قابل اجرا نیست اما آنچه مسلم است این است که یک پروژه جدید غارتگری علیه لبنان آماده شده است تا ثروت‌های دریایی این کشور را به‌غارت ببرد، این امر زمانی خطرناک می‌شود که مذاکرات غیرمستقیم برای ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی به بن‌بست رسیده است، بنابراین هنگامی که آمریکا تلاش می‌کند سرنوشت این پرونده را به‌دست بگیرد مشخص است که در تلاش برای از بین بردن همه توافقات با لبنان در زمینه این مذاکرات و ارائه پیشنهادهای قبلی که تماماً در راستای منافع رژیم اسرائیل بود، است.

 

 

 

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد